تاریخچه مد، لباس و فشن در ایران و جهان

تاریخچه مد، لباس و فشن در ایران و جهان
تاریخچه لباس، مد و فشن از قدمتی طولانی برخوردار بوده و به دوران پیدایش نخستین مدل های پوشاک ابداعی در دوران باستان باز میگردد. مد و لباس پدیده ای پویا و زنده است که با تغییرات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی متحول می شود!

لباس یکی از ضروری‌ترین نیازهای انسان در همه دوران از ابتدای پیدایش تاکنون بوده است. این پوشش علاوه بر محافظت از بدن در برابر سرما، گرما، نور خورشید و سایر عوامل محیطی، نقش مهمی در بیان هویت، شخصیت و سبک زندگی افراد نیز ایفا می‌کند.

مد و فشن دو مفهوم مرتبط با لباس هستند. مد به معنای سبک و طرز لباس پوشیدن در یک دوره زمانی خاص و فشن نیز به معنای صنعت تولید و عرضه لباس است.

تاریخچه لباس به دوران انسان‌های اولیه باز می‌گردد که از پوست حیوانات و برگ درختان برای محافظت از بدن خود استفاده می‌کردند. با پیشرفت جوامع بشری، لباس‌ها نیز پیچیده‌تر و متنوع‌تر شدند.

عوامل مختلفی از جمله عوامل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بر مد و فشن تاثیر می‌گذارند.

در این مقاله به تاریخچه پیدایش و پیشرفت صنعت لباس و مد و فشن در ایران و جهان می‌پردازیم.

با ما تا انتهای مطلب همراهی کنید.

لباس

لباس ایرانی: نماد هویت و فرهنگ ایرانی!

لباس به‌طور کلی از ضروری‌ترین نیازهای انسان است که از گذشته‌های دور نقش مهمی در زندگی بشر ایفا کرده است. تن‌پوش‌های مختلف علاوه بر محافظت از بدن در برابر عوامل محیطی و فیزیکی نظیر سرما، گرما و نور خورشید، بیانگر هویت فردی، شخصیت اجتماعی و شیوه زندگی افراد نیز هستند.

در ایران نیز لباس از دیرباز به‌عنوان یکی از عناصر مهم فرهنگی مطرح بوده است. لباس‌ اقوام مختلف ایرانی از نظر شکل، طرح و رنگ، بسیار متنوع و نشان‌دهنده تنوع قومی و فرهنگی موجود در کشورمان است.

این مجموعه جذاب و بسیار زیبا در طول تاریخ دستخوش تغییرات زیادی شده و تاریخی پر نشیب و فراز را از سر گذرانده است.

در دوران کهن اغلب لباس‌ها از پارچه‌های طبیعی مانند پشم، کتان و ابریشم تهیه می‌شدند. البته هر قشر از جامعه بسته به موقعیت اجتماعی و تمول مالی که داشت، نوع خاصی از پوشش را برای خود انتخاب می‌کرد.

با ورود به دوران اسلامی لباس‌ها نیز تحت‌تاثیر فرهنگ اسلامی قرار گرفته و ساده‌تر و پوشیده‌تر شدند. پس از آن و با رسیدن به دوران معاصر، پوشش عمومی مردم با الگو گرفتن از فرهنگ غربی شیک تر و متنوع‌تر شد. تا جایی که امروزه پوشاک ایرانی مانند نقاط مختلف دیگر دنیا، از تنوع و استایل‌های مد و فشن الگو گرفته و حال و هوایی متفاوت یافته است.

اغلب لباس‌های ایرانی به‌ویژه البسه اقوام و پوشاک محلی شهرها و استان‌ها، علاوه بر جنبه‌های کاربردی دارای جنبه‌های نمادین و فرهنگی نیز هستند. لباس‌های سنتی ایرانی، مانند چادر، عبا و لباس‌های محلی، نماد هویت و فرهنگ ایرانی بوده و علاوه بر محافظت از بدن، بیانگر ارزش‌ها و باورهای فرهنگی ایرانیان نیز هستند.

مد و تاریخچه آن در ایران

مد و تاریخچه آن در ایران

در ایران نیز مانند سایر نقاط جهان در دوره‌های تاریخی گوناگون، لباس‌ها تحت‌تاثیر عوامل مختلفی قرار گرفته‌ و دستخوش تغییرات زیادی شده است.

آثار به‌جا مانده در موزه‌های معاصر ایران و جهان تا حدودی نشانگر این سیر تاریخی است. امروزه و با وجود دنیای ارتباطات بهتر و بیشتر از هر زمان دیگر می‌توان آثار مد را از گذشته تاکنون پیگیری کرده و نمونه‌های لباس هر دوره را در قالب فیلم و عکس و نقاشی‌هایی از البسه باقی مانده از آن دوران مشاهده و بررسی نمود.

در دوران معاصر، لباس‌ها در ایران تحت‌تاثیر عوامل مختلفی مانند صنعت مد و رسانه قرار گرفته‌، از نظر شکل و طراحی، متنوع‌تر شده‌ و به عنوان ابزاری برای بیان بخشی از شخصیت اجتماعی افراد مورد استفاده قرار می‌گیرند. تحولات صورت گرفته در صنعت نساجی، طراحی لباس و بسیاری موارد دیگر نیز در این تغییر و تحولات بی‌تاثیر نبوده و نقش داشته است.

آینده مد، با توجه به عوامل مختلفی مانند تغییر سبک زندگی، پیشرفت تکنولوژی و تغییرات اجتماعی غیر قابل پیش بینی نامعلوم است. با این حال می‌توان گفت به احتمال قوی مد همچنان یکی از مهم‌ترین عناصر هویت فردی و اجتماعی انسان‌ها در دوره‌های بعد نیز باقی خواهد ماند.

طراحی مد نیز صنعتی پویا و در حال تغییر است که با توجه به پیشرفت‌های فناوری و تغییر سبک زندگی افراد، انتظار می‌رود در سال‌های آینده نیز با تغییرات زیادی همراه باشد.

لباس و سیر تحول آن در گذر زمان!

تحول لباس در گذر زمان و تغییرات پدید آمده در شکل و کاربردهای آن، نشان‌دهنده تغییراتی است که طی گذر زمان و دوره‌های تاریخی در فرهنگ، جامعه و اقتصاد بشر رخ داده است. در حالی که در دوران پیش از تاریخ، انسان‌های اولیه با مواد طبیعی نظیر پوست حیوانات و برگ درختان بدن را می‌پوشاندند، تغییر و تحولات حاصل از رسیدن به دوران پیشرفت و پس از آن انقلاب صنعتی، داستان لباس را با تغییرات کلی روبرو کرده و دنیای مد و پوشاک را دستخوش تحولات کلی نمود.

در دوره‌های مختلف تاریخی نیز لباس‌ها تحت‌تاثیر عوامل مختلفی مانند فرهنگ، جامعه و اقتصاد قرار گرفتند و سیر تحولی آنها ادامه پیدا کرد. لباس‌های دوران باستان از پارچه‌های طبیعی و ساده در دوران اسلامی ساده‌تر و پوشیده‌تر و در نهایت به‌دنبال پیشرفت صنعت نساجی و مد در دوران معاصر، لباس‌ها متنوع‌تر و مدرن‌تر شدند و دنیای مد و فشن بیشترین تغییر و تحولات را در طول تاریخ تجربه کرد!

در ادامه به برخی از عوامل تاثیرگذار بر سیر تحول لباس در گذر زمان اشاره می‌کنیم:

عوامل فرهنگی: فرهنگ، یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر سیر تحول لباس است. فرهنگ، ارزش‌ها، باورها و آداب و رسوم یک جامعه را تعیین می‌کند. این عوامل، در شکل، طرح و رنگ لباس‌ها تاثیر گذاشته و مد و استایل افراد جامعه را شکل می‌دهند.

عوامل اجتماعی: عوامل اجتماعی نظیر طبقه اجتماعی، شغل و موقعیت اجتماعی افراد بر نوع لباسی که می‌پوشند موثر است. افراد از طبقات اجتماعی مختلف، لباس‌های متفاوتی می‌پوشند. همچنین افراد با شغل‌های مختلف، لباس‌های مخصوص به خود را دارند که در قالب لباس فرم یا همان یونیفرم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عوامل اقتصادی: عوامل اقتصادی مانند درآمد، شغل و وضعیت اقتصادی بر نوع لباسی که افراد می‌پوشند تاثیر می‌گذارد. افراد با درآمدهای مختلف، توانایی خرید لباس‌های متفاوتی را دارند و طبعا لباس هر قشر نیز از این طریق دیده و شناخته می‌شود.

البته در دهه‌های اخیر و با پیشرفت صنعت مد و پوشاک، گرایش به استایل‌های مد و تنوع در پوشاک، عمومیت بیشتری یافته و اقشار مختلف را در بر گرفته است.

جامعه ایرانی نیز از این نظر موردی مجزا نبوده و تحولات زیادی را از این نظر از سر گذرانده است که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

بررسی تاریخ تحول مد و لباس در ایران: از گذشته تا امروز

لباس به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر هویت فردی و شخصیت انسان‌ها بیانگر طبقه اجتماعی، شغل، جنسیت، مذهب و بسیاری دیگر از ویژگی‌های افراد است. در ایران نیز لباس نیز مانند بسیاری از دیگر عناصر فرهنگی، تحت‌تاثیر عوامل مختلفی قرار گرفته و در طول تاریخ، تحولات زیادی را به خود دیده است.

بخش عمده این تغییرات در قالب لباس‌های سنتی اقوام و پوشاک بومی رخ داده است.

لباس بومی و محلی ایرانی معمولا رنگ‌های روشن و شاد داشته و با نقوش سنتی تزئین می‌شوند. کاربرد این پوشاک در مراسم و مناسبت‌های محلی، زیبایی خاصی به فضای شهرها و روستاها بخشیده و رنگین کمانی از دوخت و بافت‌های سنتی و کلاسیک به راه می‌اندازد.

با گذشت زمان، لباس‌های بومی و محلی در ایران متنوع‌تر نیز شده‌اند. همانطور که هر منطقه و قومیت در زمان گذشته، لباس‌های مخصوص به خود را داشته که با توجه به شرایط آب و هوایی، فرهنگ و مذهب آن منطقه طراحی می‌شدند، امروزه هر چند کمتر ولی باز هم شاهد تنوعی چشمگیر و دلچسب در این شاخه از پوشاک ایرانی هستیم.

لباس اقوام و استان‌ها بخش دیگری از تاریخ تحول لباس ایرانی است. اقوام و استان‌های مختلفی با فرهنگ‌ها و آداب و رسوم متفاوت در ایران زندگی می‌کنند. هر یک از این اقوام لباس‌های سنتی مخصوص به خود را دارند که بیانگر هویت فرهنگی آن‌هاست. این لباس ها هم از نوع لباس مردانه و هم لباس زنانه هستند.

به عنوان مثال، لباس‌های سنتی اقوام ترکمن، کردی و بلوچ از جمله لباس‌های معروف ایرانی هستند که در سراسر جهان نیز شناخته شده‌اند.

در دوران معاصر لباس‌های مدرن نیز در ایران رواج یافت که متاثر از فرهنگ و مد جهانی قرار و از نظر شکل و طراحی، متنوع‌تر از لباس‌های سنتی هستند.

با این حال، لباس‌های بومی و محلی نیز همچنان در ایران جایگاه ویژه‌ای داشته و در بسیاری از مناطق به عنوان لباس روزمره یا آیینی و سنتی استفاده می‌شوند.

طراحی مد و فشن: ویژگی‌ها و عوامل تاثیرگذار

طراحی مد و فشن، از هنرهای زیبا و پرطرفداری است که در سال‌های اخیر به یکی از صنایع پر رونق تبدیل شده است. این هنر، به طراحی و تولید لباس‌ها و اکسسوری‌های مختلفی اشاره دارد که بر اساس سلیقه و نیاز افراد طراحی و تولید می‌شوند.

تاریخچه طراحی مد به قرن نوزدهم میلادی بازمی‌گردد. در آن زمان، چارلز فردریک ورث، یک خیاط فرانسوی، برای نخستین بار مفهوم طراحی مد را مطرح کرد. او معتقد بود که لباس‌ها می‌توانند مطابق با سلیقه و نیاز افراد طراحی شوند و نباید صرفا از مدل‌های لباس‌های خاندان سلطنتی الگوبرداری شوند.

طراحی مد یک هنر چند وجهی است که نیازمند خلاقیت، مهارت و دانش در زمینه‌های مختلف است.

از جمله عوامل موثر بر طراحی مد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خلاقیت: طراحان مد باید دارای خلاقیت بالایی باشند تا بتوانند طرح‌های جدید و منحصربه‌فردی را خلق کنند که پابه‌پای مد پیش رفته و نگاه‌های نو را به خود جلب کند.
  • مهارت: نیاز است که طراحان مد مهارت‌های مختلفی مانند خیاطی، طراحی دوخت، پارچه‌شناسی و رنگ‌شناسی را دارا بوده و از آن در مسیر مد و شیک‌پوشی بهره بگیرند.
  • دانش: طراحان مد باید در زمینه‌های مختلف مانند تاریخ مد، فرهنگ و جامعه اطلاعاتی داشته باشند تا طرح‌های خود را با نیازها و سلیقه‌های افراد مختلف هماهنگ کنند.
  • فناوری: فناوری، نیز بر طراحی مد اثر می‌گذارد. با پیشرفت فناوری، روش‌های جدیدی برای طراحی و تولید لباس‌ها ایجاد شده است.
  • سبک زندگی: سبک زندگی افراد نیز بر طراحی مد تاثیر می‌گذارد. در سال‌های اخیر، سبک زندگی افراد تغییر کرده است و این امر اثر زیادی بر طراحی مد داشته و آن را متحول نموده است.

مروری بر تاریخچه لباس در جهان

سابقه مد و مدگرایی در جهان، به دوران پیش از تاریخ مدون بازمی‌گردد. در آن زمان انسان‌ها از ابتدایی‌ترین مواد موجود در اطراف خود و طبیعت برای پوشاندن خود استفاده می‌کردند که شامل پوست و پشم حیوانات، برگ درختان و الیاف طبیعی گیاهان بود. این لباس‌ها بسیار ساده و ابتدایی بودند و فاقد طراحی یا برش خاصی بودند، اما در عین حال برای محافظت از بدن در برابر سرما و گرما ضروری و نوعی تنها گزینه‌های موجود بودند!

با پیشرفت تمدن‌ بشری و شکل‌گیری جوامع پیشرفته‌تر، لباس‌ها نیز از نظر شکل و طراحی متحول و متنوع‌تر شدند. در دوره‌های تاریخی پس از آن جوامع بشری با شکل‌گیری آداب و رسوم بیشتر تغییر ماهیت داد. در هر دوره و بنابر اقتضای شرایط و موقعیت‌ها، مردم لباس‌های مختلفی به تن کردند و به‌مرور زمان مد شکل گرفت.

هر چند این پوشش‌ها در آن زمان با نام مدل یا استایل لباس نامیده نمی‌شدند، اما در جای خود نمادی از نوگرایی و شیک‌پوشی بودند. به عنوان مثال، لباس‌های رسمی برای مراسم‌های مذهبی یا سیاسی و لباس‌های غیررسمی برای فعالیت‌های روزانه استفاده می‌شدند.

شواهد به‌دست آمده از آن دوران نشان می‌دهد که در این زمینه زنان و مردان و حتی کودکان سهم داشتند و به‌ویژه در طبقات بالای اجتماعی، لباس‌های فاخر و همگام با مد به‌خوبی نشانگر موقعیت اجتماعی افراد بود.

عوامل تاثیرگذار بر تاریخ تحول مد

مقاله راهنمای تیپ اسپرت برای عروسی را مطالعه کنید.

عوامل تاثیرگذار بر تاریخ تحول مد!

عوامل مختلفی در طول تاریخ بر شکل‌گیری مد و تحول آن اثر گذاشته‌اند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فاکتورهای فرهنگی: فاکتورهای فرهنگی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر مد هستند. در هر فرهنگ، لباس‌ها از شاخص‌ترین عوامل بیانگر ارزش‌ها، اعتقادات و آداب و رسوم آن فرهنگ هستند. لباس‌های ویژه اجرای آداب مذهبی مانند حجاب زنان و نیز لباس های سنتی و قومی نمونه‌ای از این تاثیر را نشان می‌دهند.

طبقات اجتماعی: در هر جامعه، لباس‌ها بیانگر طبقه اجتماعی، شغل و جنسیت افراد هستند. جامعه و طبقات اجتماعی موجود در آن نیز بر مد تاثیر گذاشته و یا در نگاهی عمیق‌تر، خود تشکیل‌دهنده مد و حواشی آن به‌شمار می‌آیند.

اقتصاد: اقتصاد نیز به‌عنوان یک عامل تعیین کننده تا حد زیادی بر مد تاثیر می‌گذارد. چنان که در دوره‌های مختلف تاریخی، با توجه به وضعیت اقتصادی، نوع و کیفیت لباس‌ مردم دچار تغییرات زیادی شده است. اما تقریبا در هیچ دوره‌ای از تاریخ، حتی در بحران‌های اجتماعی، جنگ و بیماری نیز صنعت مد و لباس کاملا از رونق نیفتاده و همواره علاقه‌مندان و طرفداران زیادی داشته است.

لباس، مد و فشن

سخن آخر

لباس، مد و فشن در عصر ما علاوه بر جنبه کاربردی، جلوه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نیز دارد و از این موارد تاثیر می‌گیرد. در طول تاریخ، لباس‌ها تحت‌تاثیر عوامل مختلفی قرار گرفته‌ و تغییرات زیادی را به خود دیده‌اند.

در ایران و جهان، تاریخچه لباس، مد و فشن پیشینه‌ای طولانی دارد که طی آن اشکال گوناگون و متنوعی را به خود دیده و تغییر و تحولات زیادی را از سر گذرانده است.

در نهایت می‌توان گفت مد و فشن نه‌تنها امروزه به بخشی از علائق انسان‌ها بدل شده، بلکه در آینده نیز همچنان به‌عنوان یکی از اجزای مهم در اجتماعات بشری باقی خواهد ماند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد